23 maj 2012

Min första Smash book

Som lärare har man ju ganska så fria händer så när en av mina elever skulle till Paris en vecka valde jag att inte skicka med henne "vanlig" läxa som man annars gör utan jag skickade med henne en "Smash book".
*
Vad är då det? Många scrappar sina bilder och minnen EFTER att de varit på en resa. Ibland blir det av och ibland inte....
Jag vet hur det är!
En Smash book är ett album/bok du har gjort/förberett i förväg. Du skriver in alla minnen och "smashar" in biljetter, broschyrer och andra minnessaker efterhand du stöter på dem.
Man lämnar även plats för foton som man kan framkalla när man kommer hem eller ännu hellre på resan så är allt klart när man packar ur väskan där hemma.
*
Jag gjorde ett album till min elev. Jo det tog lite tid - men roligt var det. Materialet är från skolan - bara "vanligt" papper och lite annat jag hittade i gömmorna där. Några andra papper har jag från mina gömmor med men de var inte så många.
*
Uppdraget var att skriva dagbok varje dag, klistra in roliga saker och foton. Jag gav förslag på vad hon kunde skriva om på insidan pärmen. När hon kom hem igen skulle hon få en lektion på sig att redovisa sin bok och berätta för sin klass om sin resa.
Jag packade en mapp med penna, sudd, limstift och färgpennor. Off you go!
Hon blev stum när hon fick sin "läxa" kan jag säga!  =) "Vad cool!" kom det tillslut!
*



*
Några sidor var bara sidor. Andra hade en flärp man veck ut. Andra hade fickor för foton och annat.
*


*

*

*
När tjejen och boken kom tillbaka var den fullskriven med roliga minnen och upplevelser från en fantastisk resa. Det var massor med bilder på sidorna och även i fickorna i boken. Vi i klassen fick ta del av resan på ett jätteroligt sätt. Och det lite mera egoistiska från min sida - jag fick testa hur en Smash book fungerade i verkligenheten.
*
Denna läxa kommer jag att upprepa om det är flera som åker på en lite längre resa och jag rekommenderar denna dokumentationsform av sina egna resor!
*
Smashat och klart!
Clary
Posted by Picasa

1 kommentar: