03 januari 2009

Ur arkivet - Svampenböcker

Jag har samlat ihop bilder från alster jag har gjort under året och tänker lägga in dem här allt eftersom andan faller på.

Jag börjar med tre stycken böcker som jag är riktigt stolt över. Min dotter Selma slutatde på förskolan juni 2008 efter 4½ år när hon skulle börja i förskoleklass. Hon har haft samma fröknar hela tiden och jag ville göra något speciellt till dem. Jag kom på tanken att göra en bok efter mycket grubblande. Färgerna på de olika böckerna är som jag har uppfattat de olika personerna som skulle få dem. Jag visste inte hur det var med favoritfärger under tiden jag skapade dem men det visade sig att jag prickade rätt.

Böckernas stommar (kartongen till fram och baksidan) hade jag kapat till på bokbinderiet, så även sidorna inuti böckerna. De är gråa speciellt till bokbinderi. Papperna jag har dekorerat med är favoriter som jag tyvärr inte har något märke på. All text är utskuren i cardstock med min Craft robo. Stämpeln på flickan är Magnolias den har jag maskat ihop med blommor (okänt märke) och sedan har jag målat hela kalaset med Twinklings. Jag satte ihop dem med min Bind it al med svart wire. Det är mycket organzaband som dekoration på böckerna. Jag har knutit fast en hel del i wiren högst upp men även använt dem som stängning på böckerna.

Här är framsidan på böckerna. Här står det TACK och så fröknarnas olika namn. Uppläggen är ganska så lika men de blir olika eftersom färgerna inte är det samma.



Baksidorna på böckerna är gjorda i samma papper. Här kan man se tussen med organzaband längst upp på wiren.

Selma 5 år fick skriva sin personliga hälsning till sina lärare. Hälsningarna är placerade på famsidans insida. Dessa framkallade mången tår vid överlämnandet!



Här ser man de grå bokbinderipapperen i insidan.


Runt Selmas personliga hälsning gjorde jag en bård där det står henne för- och efternamn, på vilken förskola hon hade gått och under vilken tidsperiod. Detta gjorde jag i word.

Böckerna blev en mycket uppskattad present - hellst när de förstod vilket jobb som låg bakom dem. Det är ju som bekant inte bara att göra utan man ska hitta på hur man ska göra vilket brukar ta mera tid (för mig iallafall) än själva görandet. De var mycket roliga att göra.
Kram på er - nu ska jag scrappa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar